woensdag 31 december 2008

Betalingsverkeer – de ontwikkelingen door Joep Meijsen


DOETINCHEM – De ontwikkelingen rond het betalingsverkeer in winkels verkeren in een stroomversnelling. Daarbij overheersen dit jaar initiatieven om de hoeveelheid contant geld terug te dringen en alweer nieuwe pinrecords. Er zijn echter ook verhalen over forse schade die wordt geleden bij pinstoringen. Ook wordt er nog steeds veel geëxperimenteerd.


Ook begin deze maand sneuvelde het pinrecord weer. Klanten betaalden massaal elektronisch voor hun sinterklaasaankopen. In de aanloop naar Kerstmis worden weer nieuwe records gevestigd. Het betalen met de pinpas is al jaren de dominante manier waarmee Nederlandse klanten afrekenen en dit neemt nog altijd jaarlijks toe.Dat geldt ook voor het aantal winkels dat pinbetalingen accepteert, in 2006 lag dit percentage nog op 82 procent, intussen is dat gestegen naar 86 procent. Supermarkten, slijterijen, tabakszaken, drogisterijen, modewinkels en schoenenzaken lopen daarbij voorop met een dekking die boven de 90 procent ligt.


Marktkramen en rijdende winkels bungelen met een dekking van maar 19 procent onderaan deze ranglijst.


Ook dit jaar waren er weer veel experimenten met nieuwe manieren van betalen, met mobiele telefoons, met vingerafdrukken en met irisscans bijvoorbeeld. Hoewel de meeste tests goed verliepen is het nog wachten op retailers die de betaalmethoden definitief gaan doorvoeren, waardoor de nieuwe manieren van afrekenen het stadium van testen kan overstijgen. Naar verwachting gaat dit in 2009 beginnen.


Kleine bedragen

De actie van de Nederlandse supermarkten om te stimuleren dat ook kleine bedragen mogen worden gepind, was een groot succes. Het komend jaar wordt deze voortgezet in de non-fooddetailhandel. Hierdoor wordt een verdere stijging van het aantal pintransacties verwacht, hoewel het gemiddeld besteedde bedrag wellicht iets zal afnemen. Winkeliers zijn echter bijzonder gebaat bij de afname van de hoeveelheid contant geld.Het jaar 2008 zal namelijk mogelijk de geschiedenis ingaan als het jaar waarin de Nederlandse detailhandel het mikpunt was van overvallers.


Vaak nog piepjonge kereltjes die onder bedreiging van mes of pistool een greep in de kassa doen. Het is een teken van gebrek aan vertrouwen in het vermogen van justitie om deze golf aan overvallen te stoppen dat de casharme supermarkt wordt gezien als de oplossing. Als er geen geld in huis is, zullen overvallers ook de winkel overslaan.


Voor wat betreft betalingen online heeft iDeal zich ontwikkeld tot de nummer één onder de betaalmethoden. Nederlanders gebruiken relatief minder vaak de creditcard bij online betalingen bij Nederlandse webshops. Het door de gezamenlijke Nederlandse banken opgezette iDeal is zo’n succes dat export naar andere landen mogelijk wordt. De opmars van iDeal gaat vooral ten koste van het gebruik van creditcards, terwijl de acceptgiro ook populair blijft. Bij Bol.com is dat nog altijd de meestgebruikte betaalvorm.


Skimmers

Toch was het niet alleen maar goed nieuws voor elektronisch betalingsverkeer. Ook dit jaar werden klanten van winkels weer het slachtoffer van skimmers. De vervanging van kwetsbare pinmachines liep daarbij bovendien vertraging op. Wel nemen steeds meer retailers duidelijke maatregelen om de kans dat skimmers hun slag kunnen slaan zo veel mogelijk te verminderen.


Bijvoorbeeld door het na sluitingstijd opbergen van de pinapparaten in de kluis.De steeds grotere dominantie van pinbetalingen brengt ook een risico mee voor retailers. In het geval van storingen in het systeem valt de omzet dramatisch terug. Klanten rekenen er niet meer op dat ze een aankoop contant moeten afrekenen en verlaten zonder aankoop de zaak als ze niet met de pincode kunnen afrekenen. Retailer Selexyz zei dat een storing in de aanloop naar Sinterklaas het bedrijf anderhalve ton omzet heeft gekost.


Volgens het blad Automatiseringsgids heeft dit van doen met de liberalisatie van de markt van betalingsverkeer. Het monopolie van Interpay is vervallen en vervangen door een ingewikkelder systeem, waarbij verschillende commerciële partijen met elkaar moeten concurreren en samenwerken. Dit zou leiden tot een toename van het aantal storingen. De analyse van het blad wordt niet of nauwelijks herkend door de bij het pinverkeer betrokken instanties.


Hoog betrouwbaar niveau

De toegenomen concurrentie zou er juist voor moeten zorgen dat winkeliers meer keuze hebben over de partijen waarmee ze zaken willen doen, wat een verbetering van de dienstverlening tot gevolg moet hebben.


Dit zal zich het komende jaar moeten bewijzen. Over het algemeen is het elektronische betalingsverkeer in Nederland van een hoog betrouwbaar niveau, zodat ook verdere groei moet kunnen worden verwerkt. Of die er ook komt, hangt natuurlijk ook deels af van de economische ontwikkelingen in 2009.

Geen opmerkingen: