maandag 22 december 2008

Consument blijft nuchter onder crisis (Arjan van Bijnen)


Officieel is het consumentenvertrouwen drastisch gedaald onder al het slechte nieuws over de kredietcrisis. Andere cijfers geven aan dat de consument opmerkelijk optimistisch is over de eigen portemonnee.


Zo makkelijk geeft de Nederlandse consument zijn luxe leventje niet op. Weliswaar schroeven vier van de tien hun uitgaven terug, de meerderheid verwacht dat de economie zich al over een half jaar herstelt.

Dat schrijft het FD op basis van een onderzoek van managementadviesbureau Booz & Company.

Waardedaling en bezuinigingen
De consumenten houden er rekening mee dat de crisis ook hen zal treffen. Driekwart verwacht een waardedaling van hun huis en 77 procent meent dat de waarde van hun beleggingen en spaargelden zal dalen. Toch verwacht 67 procent van de ondervraagden de komende tijd niet te hoeven bezuinigen. Met de feestdagen verwacht 67 procent evenveel of zelf meer uit te geven dan vorig jaar.

Toch is het niet zo dat de consument zijn geld onverminderd over de balk zal smijten. Het meest wordt bezuinigd op buitenshuis eten en drinken. Ook kleding, woninginrichting en apparatuur voor in huis, goede doelen en persoonlijke verzorging vormen besparingsposten.


Geen opmerkingen: